Коко Азарян – една извънредна личност

Коко Азарян

Това лято съвсем случайно се запознах задочно с Крикор Азарян. Не знам до колко това име ви говори нещо, но за хората, следящи българския театрален живот, той значи много.

Крикор Азарян е един от най-добрите театрални режисьори на България. Роден и отраснал в Пловдив, завършил през 1966-та година НАТФИЗ, работил в редица театри(и най-вече в ТБА), поставил над 100 пиеси. Любимите му автори са Чехов, Шекспир, Радичков и може би затова ги поставя няколко пъти през годините.

Да се захванеш да пишеш за Коко Азарян се изисква много отговорност и да имаш нужната нагласа за това. С две думи: да си на вълна „Азарян”.  Може би затова и отлагам вече няколко дни този пост.

Миналата седмица се навърши 1 година от смъртта на Крикор Азарян. Мисля, че театралната общественост и националните медии, показаха заслужена почит към режисьора. След като толкова много актьорите и обществото говорят за Азарян, значи той наистина е в сърцата на хората.

Мен специално Азарян ме плени още в самото начало, когато четях за него. Допада ми като човек, харесва ми неговият поглед върху света. За него театъра е призвание, вършил е  нещата с любов и с поведението си е пленявал останалите. Една харизматична личност.

Силно впечатление ми  направи  и факта, че макар и тежко болен Коко Азарян е продължил да режисира с единствената цел да постави 3 Чехови пиеси преди да си отиде от този свят.  И успява! 3 пиеси в 3 отделни театъра с 3 различни трупи – „Вишнева градина” в Народния театър, „Три сестри” в Младежкия театър и „Чайка” в Театър ”Българската армия”. Той е просто един пример за победата на духа над смъртта.

Мисля, че, за да усетите истински Коко Азарян, трябва да гледате някои от филмите, правени за него. За голямо щастие предаването „Умно село” по БНТ е направило 2 документални филма-интервюта с Азарян (  “Коко” – излъчено на 31.01.2010г.  и “Чехов х 3 – хроника на едно сбогуване” – излъчено на 28.02.2010г.):
БНТ – “Умно село” – “Коко”

БНТ – “Умно село” – “Чехов х 3 – хроника на едно сбогуване”

Ако линковете не са вече актуални или не може да ги отворите, ми пишете. Филмите съм си ги свалил на компютъра.

Филмът  “Чехов х 3 – хроника на едно сбогуване” е просто уникат. Той не е просто филм, той е Коковият прочит на Чеховите пиеси(и най-вече „Вишнева градина”). Виждаш как режисьора съпреживява цялата пиеса и по този начин й дава живот.

А на този линк, който открих в интернет, може да прочетете по-интересните пасажи от книгата “Човешкият цирк и Крикор Азарян” на Димитър Стайков:

minaloto.org ( pdf-file)

И последно – за Чехов. Разказите на Чехов ми харесваха още в училище. Може би, защото разказват за обикновения човек. След като изгледах 2-та филма за Азарян, реших, че трябва да прочета и пиесите. Оказа се, че Чехов не е преиздаван от години на български. След обикаляне из софийските антикварни книжарници, успях да намеря само в една Чеховите пиеси.

И за финал, ще сложа едно от любимите ми откровения на Азарян:

“Бях съвсем млад режисьор, поставях в Пловдив триптиха на Николай Хайтов “Лодка в гората” и това ми даде възможност да се срещна няколко пъти с него… Веднъж го попитах: “За тези години какво сте разбрали, какво сте научили? Нещото, което бихте извели като най-важно за човека на изкуството.” Той ми отговори следното, перифразирам го: “Да смяташ, че можеш да промениш живота, значи си глупак. Да смяташ, че нищо не може да промениш, и с оглед на това да живееш, значи си циник. Въпросът е да знаеш, че нищо не можеш да промениш и въпреки това да се стремиш.”В часовете, когато натрапчиво се набива безсмислието на нещата, винаги опора съм намирал в максимата: “Да, човек не може да промени нещата и хората. Но един-двама можеш.”


[1] Снимката е взета от сайта на facebook.

About tsvetanv

Friends, Books, Music, Math, Programming.
This entry was posted in Culture. Bookmark the permalink.

4 Responses to Коко Азарян – една извънредна личност

  1. Ivelina says:

    Здравейте, дали пазите все още предаванията? Аз съм ги гледала, наскоро покрай излъчването на ” Вишнева градина” се сетих за тях, но на сайта на бнт не зареждат. Ще ви бъда много благодарна, ако може да ми ги пратите :)

  2. Книгата на жена му – Валентина Радинска – “Ние с Коко” – също е едно прекрасно откровение и ще Ви накара още повече да се преклоните пред тази невероятна личност – Коко Азарян…

    • tsvetanv says:

      Да, и книжките са хубаво нещо. Преди няколко години си бях купил “Човешкият цирк и Крикор Азарян” на Димитър Стайков, но някак си не ме грабна. Документалните филми с него; нещата, за които говори и мислите, които споделя – това ме зарежда и впечатлява.

Leave a Reply

